Lillan

Direktlänk till inlägg 7 mars 2016

Varning för skitsnack!

Av jodi - 7 mars 2016 19:58

Man problem är något som går hand i hand med Endometrios. Oftast får man diagnosen IBS innan eller i samband med att att man får diagnosen endo. Med eller utan IBS så får man ofta problem med magen. Jag har (som många andra) endometrios på tarmen. Det är väldigt smärtsamt varje gång tarmen rör på sig. Dvs, när man äter, fiser, går på toa eller att tarmarna helt enkelt bara rör sig. Vilket dom gör i stort sett jämt. I mitt fall så har sammanväxtningar satt sig på/runt tarmen och kan inte i stort set aldrig gå på toaletten utan mediciner. Med det gäller att planera väl. Medicinen sätter igång tarmen vilket leder till kraftiga smärtor. De kan hålla i sig i allt från ett till två dygn. Så att lämna på dagis, åka till aktiviteter mm är helt kört. Ibland är också smärtorna redan så påfrestande att man helt enkelt inte orkar med ett toabesök. På så vis kan det ibland gå många dagar/ett par veckor imellan toabesöken. Självklart leder även detta till extra smärtor. Tar det allt för lång tid så leder det oftast till att man får läggas in. Men oftast lyckas inte ens läkarna sätta igång magen och jag får åka hem eller ringa hem efter mina egna mediciner för att försöka få igång allt själv. Hur man än gör så leder det till smärtor...det går inte att undvika. Endometrios är så mycke mer än bara smärtor vid menstruation!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jodi - 27 maj 2022 23:42


Nu är det två veckor sedan vi kom hem till Sverige igen. Så här fint uppsvälld var magen efter resan hem. Magen sväller fortfarande om jag överanstänger mig. Men det krävs mycket mera nu. Och den blir inte häller riktigt såhär stor. Jag klarar av at...

Av jodi - 7 maj 2022 21:03


Jag bara älskar dom dagar jag vaknar före alla andra och smiter ner till stranden för att se soluppgången. Där sitter jag helt ensam. Med tiden börjar stranden vakna till liv. Några enstaka joggare visar sig. En tjej gör morgon yoga en bit bort. Stä...

Av jodi - 20 april 2022 18:51


En del av vårat poolområde.... Underbart! Utöver staketet runt poolen så är området stängt så barn kan tryggt springa omkring. Lillen hittar nya vänner dagligen, inga spärrar alls. Han hälsar på nästan alla han möter. Framförallt tjejer. Lillan spe...

Av jodi - 15 april 2022 08:01


Min lycka lyser igenom masken. Här har jag precis överlevt en två dagars resa från min lilla byhåla till en ö utanför Afrikas kust. Med packning, rullstol, vagn, barnen och deras mormor. Resan har inte varit smärtfri direkt. Men jag har ändå kunnat ...

Av jodi - 2 april 2022 21:20


Jag läker fint. Det syns inte så bra på bilden men dom har gjort 4 håll i min navel. Troligtvis fanns det en hel del ärr vävnad ivägen. Så totalt 8 ingångar. Det är inte bara såren som läker fint. Jag har dessutom mycket mindre smärthöjningar. Jag k...

Ovido - Quiz & Flashcards