Lillan

Direktlänk till inlägg 22 januari 2019

Nytt år, ny diagnos

Av jodi - 22 januari 2019 19:44

Lättad, Glad, Förvånad, Besviken, Traumatiserad, Belåten, Hopplös, Förbannad, Ledsen, mm. Jag vet inte riktigt hur jag borde känns mig just nu...känner alla möjliga känslor om vartannat. Jag har i många år haft (stora) problem med tarmarna. Något som läkarna inte brytt sig om för fem öre. Igår gjordes äntligen en undersökning av mina tarmar. Som vanligt tar det väldigt hårt på mig vid undersökningar. Jag hade fruktansvärt ont och skrek trots ökade doser av både smärtlindring och avslappnande. Jag bad dom till och med att sluta, men tror inte att dom hörde mig... för dom fortsatte. Kanske skrek jag de i mitt huvud, för jag kunde knappt andas under långa stunder pga smärtan. Är så trött på att "enkla" saker för andra är traumatiserade för mig.

Smärtan höll i sig efteråt så jag fick rullas in på akuten. Där fick jag hjälp att få ner smärtorna till en mer tolerant nivå. Men läkaren där ville inte skicka hem mig. Han ville att jag skulle röntgas först för o se att allt va ok. Eftersom att smärtan va under kontroll så gick jag med på de. Själv var jag helt säker på att det är endometriosen som triggats igång och gör ont. Men läkaren var orolig att jag fått hål på tarmen under undersökningen. Därför fick jag inte äta någonting. Eftersom att jag fastat innan undersökningen var det nu 48timmar sedan jag ätit någonting *hungrig som ett as*.

När han kom tillbaka fick jag veta att tarmen svullnat upp rejält mycket efter undersökningen. Den var väldigt irriterand. Han hittade också en inflammation sen låång tid tillbaka. Ihop med undersökningens fynd (en massa sår i tarmen) visar det på sjukdom i tarmen. Men vilken det rör sig om vet vi inte innan provsvaren kommer tillbaka. Borde få svar om ca en månad och då påbörjas behandling.

Jag är glad att det inte hittades någon endometrios i tarmen. Men som läkaren sa så har jag endometrios på utsidan och kanske även i tarmväggen. Ändå glad att dom inte såg de inne i tarmen. Samtidigt känns det lite deppigt att jag nu får ytterligare en diagnos. Hur många ska jag samla på mig ingenting. Räcker det inte med skit snart? Hur mycke klarar kroppen av innan den ger upp? Om någon frågar efter mina diagnoser så känner jag mig själv som en hypokondriker när jag svarar. De känns faan inte verkligt att ha så här mycket skit i en och samma kropp.
Jag borde bara vara nöjd med resultatet, men ja kan inte undvika att känna mig bitter på samma gång.

Jag fick iaf komma hem sent i går kväll. Äta var inte de lättaste då kroppen protesterade. Fick inte behålla de. Tror det berodde på flera saker. Först o främst smärtan. Men också att ja inte ätit på två dygn, ihop med mediciner.
Idag har jag tagit det lugnt o de har gått bättre. Jag har väldigt ont och ibland känns det som att jag inte står ut en ända minut till. Men en del stunder under dagen har varit under kontroll och jag kunde tom hämta Lillan från skolan, även om jag blev lite sen. Det är viktigt för mig. Vill visa Lillan att jag klarar av saker och få henne känna att mamma e ok. Hon vet att jag har ont, men hon behöver inte veta hur ont.

Nu hoppas jag att kroppen återhämtar sig snabbt. Under tiden har jag lite bearbetning att ta mig igenom...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jodi - 27 maj 2022 23:42


Nu är det två veckor sedan vi kom hem till Sverige igen. Så här fint uppsvälld var magen efter resan hem. Magen sväller fortfarande om jag överanstänger mig. Men det krävs mycket mera nu. Och den blir inte häller riktigt såhär stor. Jag klarar av at...

Av jodi - 7 maj 2022 21:03


Jag bara älskar dom dagar jag vaknar före alla andra och smiter ner till stranden för att se soluppgången. Där sitter jag helt ensam. Med tiden börjar stranden vakna till liv. Några enstaka joggare visar sig. En tjej gör morgon yoga en bit bort. Stä...

Av jodi - 20 april 2022 18:51


En del av vårat poolområde.... Underbart! Utöver staketet runt poolen så är området stängt så barn kan tryggt springa omkring. Lillen hittar nya vänner dagligen, inga spärrar alls. Han hälsar på nästan alla han möter. Framförallt tjejer. Lillan spe...

Av jodi - 15 april 2022 08:01


Min lycka lyser igenom masken. Här har jag precis överlevt en två dagars resa från min lilla byhåla till en ö utanför Afrikas kust. Med packning, rullstol, vagn, barnen och deras mormor. Resan har inte varit smärtfri direkt. Men jag har ändå kunnat ...

Av jodi - 2 april 2022 21:20


Jag läker fint. Det syns inte så bra på bilden men dom har gjort 4 håll i min navel. Troligtvis fanns det en hel del ärr vävnad ivägen. Så totalt 8 ingångar. Det är inte bara såren som läker fint. Jag har dessutom mycket mindre smärthöjningar. Jag k...

Ovido - Quiz & Flashcards